Vertrouwenspersoon

Het bestuur van onze club is er in geslaagd Ruud Timmerman te kunnen verwelkomen als vertrouwenspersoon. Een lang gekoesterde wens kan nu eindelijk worden ingevuld. De vv Oene wil dat sporten op een prettige en vooral ook veilige manier kan in een sfeer waarin leden elkaar met respect en sympathie tegemoet treden. De vertrouwenspersoon fungeert als eerste aanspreekpunt voor alle leden bij (dreigende) incidenten.

Ruud Timmerman is van beroep apotheker en woont sinds 2005 in Oene. Ruud is goed ingeburgerd in de gemeenschap in Oene (heeft meerdere andere bestuursfuncties) en is daarom gevraagd en bereid gevonden de taak van vertrouwenspersoon op zich te nemen.

Treiteren en pesten, agressie en geweld, seksuele intimidatie, discriminatie, intimideren en andere ongewenste omgangsvormen zijn helaas overal aanwezig. Wat voor de één een grapje is, kan voor een ander een ongewenste omgangsvorm zijn. Bepalend is dat de situatie voor de betrokkene als ongewenst wordt ervaren.

Waarmee kan de vertrouwenspersoon je helpen?

Eind december 2023 heb je op deze website kunnen lezen dat de vacature van vertrouwenspersoon met succes is ingevuld bij vv Oene. Ruud Timmerman is de vertrouwenspersoon die je kan helpen bij vertoond ongewenst gedrag. Maar waar kan Ruud je nog meer mee helpen? Als zich iets voordoet wat niet door de beugel kan, ook niet bij vv Oene.

Eerste aanspreekpunt bij (dreigende) incidenten

De vertrouwenspersoon hoort je verhaal aan en helpt je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Hij kan je helpen bij het indienen van een klacht bij de vereniging. Maar gewoon even praten kan ook. Hij geeft bijvoorbeeld ook voorlichting over ongewenst gedrag en/of seksuele intimidatie.
Misschien denk je dat jouw situatie niet ´ernstig´ genoeg is. Onderschat dat nou maar niet en voel je vrij om daarover de vertrouwenspersoon aan te spreken. Ruud Timmerman is er voor jou! Een mailtje sturen naar [email protected] kan ook.

Nog meer voorbeelden van ongewenst gedrag

Hieronder nog een aantal zaken die zich helaas kunnen voordoen:
  • pesten en gepest worden;
  • machtsmisbruik en verbale agressie;
  • het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;
  • grensoverschrijdend gedrag (machtsmisbruik, verbale agressie, ongewenste intimiteiten): de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach of gedrag dat je als onprettig ervaart;
  • een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
  • de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team;
  • twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de kleedkamer zijn als het team onder de douche staat);

Allemaal signalen die aanleiding kunnen zijn om hulp te zoeken bij de vertrouwenspersoon. Signalen die het verdienen om serieus mee om te gaan.

Verantwoordelijkheid

De activiteiten van de vertrouwenspersoon vallen onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur van vv Oene. Periodiek rapporteert de vertrouwenspersoon aan de voorzitter of er meldingen zijn geweest, van welke aard de meldingen waren en wat de huidige stand van zaken omtrent de melding is. In de rapportage zullen geen namen genoemd worden.

Wil je contact zoeken met de vertrouwenspersoon? Stuur dan een mail naar [email protected]